Prezydent 2020

Wyjaśnienie w sprawie zgłaszania kandydatów na
członków OKW w wyborach Prezydenta RP

KRAJOWE BIURO WYBORCZE
Delegatura w Radomiu

Radom, 30 marca 2020r.

 

DRD – 7511/1/22/20


Panie - Panowie
Wójtowie
Burmistrzowie
Prezydent m. Radomia

Państwowa Komisja Wyborcza z uwagi na ogłoszenie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 oraz w związku informacjami o zamknięciu dla interesantów niektórych urzędów gminy i ograniczeniami w przyjmowaniu przez nie korespondencji, a jednocześnie biorąc pod uwagę bieg kalendarza wyborczego, stanowiącego załącznik do postanowienia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 lutego 2020 r. w sprawie zarządzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 184), w tym m.in. w zakresie przyjmowania przez urzędników wyborczych za pośrednictwem urzędów gmin zgłoszeń kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych, wyjaśniła, co następuje.

1. Zgodnie z art. art. 182 § 5 w związku z art. 9 § 1 i 3 Kodeksu wyborczego pełnomocnik komitetu wyborczego lub osoba przez niego upoważniona musi dokonać zgłoszenia kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych najpóźniej do dnia 10 kwietnia 2020 r. w godzinach pracy urzędów gmin.

2. Sposób zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych oraz zasady powoływania tych komisji szczegółowo określa uchwała nr 11/2019 Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie powoływania obwodowych komisji wyborczych w obwodach głosowania utworzonych w kraju, w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz do Parlamentu Europejskiego (M. P. z 2019 r. poz. 267 i 771 oraz z 2020 r. poz. 249).

Jednakże w celu umożliwienia komitetom wyborczym i wyborcom we wskazanych na wstępie okolicznościach dokonania zgłoszeń kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych, a także w celu zapewnienia możliwości przyjmowania tych zgłoszeń przez urzędy gmin, Państwowa Komisja Wyborcza, wyjaśniła, że:

1. w przypadku, gdy urząd gminy zapewniający obsługę urzędnika wyborczego jest nieczynny lub tryb jego pracy, w tym możliwość przyjmowania interesantów, został ograniczony, zgłoszenie kandydatów na członków komisji może zostać przesłane (najpóźniej do 10 kwietnia 2020 r. w godzinach pracy normalnego funkcjonowania urzędu) w formie skanu, za pośrednictwem poczty elektronicznej. Nie jest przy tym wymagany podpis elektroniczny. W takim przypadku, oryginały zgłoszenia należy przesłać do urzędu tradycyjną pocztą (oryginalne dokumenty nie muszą zostać doręczone do czasu upływu terminu na dokonywanie zgłoszeń);

2. w przypadku wysłania zgłoszenia pocztą lub skanem za pośrednictwem poczty elektronicznej dopuszczalne jest:
a) uwierzytelnienie kopii upoważnienia pełnomocnika wyborczego do zgłoszenia kandydatów przez osobę zgłaszającą kandydatów, a nie przez pełnomocnika wyborczego,
b) potwierdzenie doręczenia do urzędu gminy zgłoszenia przez osobę przyjmującą zgłoszenie (urzędnik wyborczy, pracownik urzędu gminy) za pośrednictwem poczty elektronicznej (nie jest wymagany podpis elektroniczny);

3. konieczne jest podanie na stronach internetowych urzędów gmin informacji o sposobie przyjmowania zgłoszeń kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych, w określony przez dany urząd sposób (z uwzględnieniem niniejszych wyjaśnień), z podaniem adresu poczty elektronicznej oraz numeru telefonu, pod którym zainteresowani będą mogli uzyskać informacje o sposobie przyjmowania zgłoszeń w czasie, gdy urząd jest zamknięty lub jego zakres przyjmowania interesantów został ograniczony.

Wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej są jednocześnie wytycznymi jak mamy postępować w zaistniałej sytuacji. Proszę o ich realizację.

 

Dyrektor
Delegatury Krajowego Biura Wyborczego
w Radomiu

Elżbieta Białkowska

W związku z powyższym wyjaśnieniem informujemy, iż zgłoszenia kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych obywać się będzie w następujący sposób:

1/ nadesłanie druku zgłoszenia na adres e-mail urzad@bledow.pl

2/ pod numerem telefonu 48 66 80 010 lub 48 66 80 133

 

 

 

Opublikowane przez: Anna Biedrzycka | Data wprowadzenia: 2020-03-30 13:03:16 | Data modyfikacji: 2020-03-30 13:04:24.

Zobacz:
 Prezydent 2010 .  Samorząd 2010 .  Parlament 2011 .  Parlament EU 2014 .  Samorząd 2014 .  Prezydent 2015 .  Referendum 06.09.2015 .  Wybory do Sejmu i Senatu RP .  Samorząd 2018 .  Wybory uzupełniające .  Parlament UE 2019 .  Parlament RP 2019 .  Prezydent 2020 . 
Data wprowadzenia: 2020-03-30 13:03:16
Data modyfikacji: 2020-03-30 13:04:24
Opublikowane przez: Anna Biedrzycka
« powrót